Eröffnung: Freitag, 12. März 1999, 14.00 Uhr, Hörsaal 1
Opening: Friday, 12 March, 1999, 2.00 p.m., Room 1
Rudolf Burger (Rektor der Universität für angewandte Kunst Wien),
Jeff Bernard (Institut für Sozio-Semiotische Studien - ISSS)
Parallele Sektionen / Parallel Sessions
9.00 - 13.00 Uhr / 9.00 a.m. - 1.00 p.m. &
14.30 - 19.15 Uhr / 2.30 - 7.15 p.m.
Plenarveranstaltung / Plenary Performance
19.30 - 20.30 Uhr / 7.30 - 8.30 p.m.
- Massimo A. BONFANTINI (Mailand), Marco VITALI (Neapel):
- Zwischen Performance und Schrift: jenseits von Cage (Live Performance)
Parallele Sektionen / Parallel Sessions
Eine kurze tabellarische Übersicht zu den Vortragenden und dem Zeitplan jeder Sektion finden Sie auf der Programmseite.
A short overview on the speakers and the time schedule od each session is given in the program table.
1--1a Evolutionäre Fragen / Evolutionary Questions
- Alla ABLOVA (Petrozavodsk):
- The Ringing Stones (Litophones): To the Problem of the Interpretation of Archaeological Musical Instruments
- Marcel OTTE (Liège):
- Le rôle constitutif de la musique dans les societes paleolithiques / The Constitutive Role of Music in Prehistoric Societies
- Per Aage BRANDT (Aarhus):
- Tonal Structure, Rhythm, Voice, and the Human Semio-Cognitive Evolution
1--1b Notationsprobleme / Notation Problems
- Thomas BOEHM (Giessen):
- Konstruktion von Notation. Nelson Goodmans Theorie der Notation und ihre musikologische Relevanz
- Victoria ADAMENKO (East Brunswick, NJ):
- New Ritualism and Communicative Aspects of Circular Notation
1--2 Zeichen & Epochen / Signs & Epochs
- Elisabeth KOTZAKIDOU PACE (New York, NY):
- Burmeister's "Stylus Humilus": An epistemological category
- Mariana NET (Bucharest):
- Aspects of Music and Self-Representation in the Middle Ages
- James R. CURRIE (New York, NY):
- "Viva la libertà": An Investigation into Tensions in the Interactions between Musical Signs in Late Eighteenth-Century Music
- Irmgard BONTINCK (Wien):
- Die Stellung des Klaviers im Musikleben des 19. Jahrhunderts
- Friedemann KAWOHL (Köln):
- Wie die Ideen in die Noten kamen: Noten als Zeichen in Ästhetik und Urheberrecht, 1820-1850
- Yanna POPOVA (Oxford):
- The Cognitive and the Social: Language, Music and Recent Research in Neuroscience
1--3 Fallstudien / Case Studies
- John A. IRVING (Bristol):
- Mozart's Fantasia in C minor, K. 475: the Contribution of Rhetoric
- Harai GOLOMB (Tel Aviv):
- Re-Structuring Semantic Hierarchies in Words Set to Music: Examples from Mozart, Schubert and Bach
- Miriam LENSKY (Rehovot):
- Berlioz's Symbolic Use of Anticipation Technique in La Damnation de Faust
- Robert MORGAN (New Haven, CT):
- "The Obsolete Chord" - Tonal and Formal Dislocation in Mahler's Third Symphony
- Peter C. VAN WYCK (Peterborough, Ont.):
- Settling the Score: Tracking Glenn Gould through a thicket of signs
- Harald HUBER (Wien):
- Girls & Boys. Semiologische Analyse populärer Musik anhand eines Songs von Prince
1--4a Analyse von Musikrezeption / Analysis of Musical Reception
- Jarmila DOUBRAVOVÁ (Prague):
- Music of the '50s in Experiments
- Andreas GEBESMAIR (Wien):
- Elektronische Musik (miß-
)verstehen. Hörstrategien und soziale Strategien in der Musikrezeption am Beispiel des "steirischen herbstes"
- Ryszard Daniel GOLIANEK (Posnan):
- How Posterior Commentaries Influence the Sense of Music: The Case of Les Préludes
1--4b Kinder & Musikerziehung / Children & Musical Education
- Alexander MÓZI (Bratislava):
- Die Kinderlieder von historischem, ethnomusikolo-
gischem und semiotischem Standpunkt
- James S. IMHOFF (Potsdam, NY):
- Parole vs. Langue, "Musicing" vs. "Appreciating": A Philosophical Struggle in American Music Education
- Raymond MacDONALD, Dorothy MIELL (Glasgow):
- Social Processes in Musical Communication: A stuy of children's collaborative compositions